دوستان عزیز به دلیل برخی مشکلات وبلاگ هرمز علی پور تا اطلاع ثانوی به روز نخواهد شد. لطفا به صفحه ی شخصی این شاعر در فیس بوک بپیوندید


http://www.facebook.com/Hormoz.Alipour

هرمز علی­پور – درک و دریافت­های شاعرانه

کارگاه تخصصی شعر

ویژه ی ترم تابستان

چهار استاد؛ چهار موضوع

 

هرمز علی­پور – درک و دریافت­های شاعرانه

بهزاد خواجات – شعر از نیما تا به امروز

علی قنبری – شعر پست مدرن

محمد آزرم – ژانرهای غیرمتعارف در شعر

                                                                           

هنرجویان این کارگاه پس از ثبت نام به صورت کامل در هر چهار رشته شرکت خواهند داشت

 در پایان دوره آثار منتخب هنرجویان به صورت کتاب منتشر خواهد شد

 

محل ثبت نام: دفتر نشر نوح نبی

تلفن: 02122861278

آدرس: تهران – خیابان شریعتی – بالاتر از پل سیدخندان- شماره 938(1012 قدیم) طبقه سوم واحد 11

 

چهاردهمین شب شعر چشمه - هرمز علیپور

چهاردهمین شب شعر چشمه؛ مرور کارنامه‌ی شعری سال ۱۳۸۷

دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸، ساعت ۵ عصر، خانه‌ی هنرمندان ایران شاهد شعرخوانی و گفتگویی انتقادی با برخی از شاعرانی بود که در سال ۸۷ موفق به انتشار کتاب‌شان شدند. روجا چمنکار، رویا زرین، گروس عبدالملکیان، شهاب مقربین و آرش نصرت‌اللهی در میز مطبوعاتی کبوتر ارشدی شرکت کردند.

پس از آن احمد پوری میز ترجمه‌ی این ماه را با موضوع کارگاه ترجمه‌ی شعر تشکیل داد. در بخش نهایی هرمز علی‌پور، شاعر مهمان نشر چشمه، به شعرخوانی پرداخت.

 «اندوهی که شاعران را به نام کوچک می‌خواند

اینجاست.

به شکلی از خاموشی

که چون دهان بگشاید

راز تمام بهارهای سوخته فاش خواهد شد...»

هرمز علی‌پور

هرمزعلیپور- حسن کیائیان ؛مدیر نشر چشمه

سازش آشکار با کلمه - منصور خورشیدی

سازش آشکار با کلمه
بررسی مجموعه شعر " نرگس فردا " سروده ی هرمز علی پور

منصور خورشیدی

 


خصیصه های ی عمده ی شعر علی پور را می توان در محور های زیر عنوان بندی کرد . (پروسه ی شکل گیری بیان ) در منازل پنجگانه ،
اول : ولایت آغاز و قدیمی ها ، هوا های ریشه ای و اقلیمی و نوستالژی هجوم نشانه های اساطیری
دوم : مرغ کهن ، هم بَرنده و هم پَرنده ، پران به کجا و کدام مکان

سوم : مکان افسانه ای ، در ادامه ی پرورش و رشد و روئیدن

چهارم : تابش گیاه ، آن جا که فراباوری و فراحسی شاعر رخ می نمایاندو لنگر می اندازد در کرانه ی اقیانوسی که کرانه اَش نیست
پنجم : اطلس گل خداوندی ، جان های روشنی از نرگس و نور

ادامه نوشته

تولد هرمز علیپور

با گریه تنگ هم بودیم

به عرصه ی خاموش

چهارم اسفند تولد هرمز علیپور

 

 

نامه ای از یدالله رویایی

امیدوارم این نامه ی من موقعی به دست شما برسد که منتظرش نیستید و یا غرق در چیزهای غیره منتظره هستید.... (از متن نامه)

 

متن نامه را در ادامه مطلب مشاهده کنید

ادامه نوشته

شعری از دفتر نرگس فردا

باد

 

این هیمه ها که خفته اند

بر این غروب بی آوا

پس چه تازه است این جا؟

جز رنگ ها که بر آب است

و این پرندگان

از برج کهنه چه می دانند؟

مگر بهار همین غروب کوچک رود است؟

پرندگان که باد می چینند

 

وین هیمه ها که خفته اند.

پس چه تازه است

جز پوست آب؟

 

 

نرگس فردا - ص ۲۹

در نوشتا 9

مرگ سیروس

تو در دهان شعر می مانی

و مرگ به خود بنازد

که بر زبان ها حرارتی گرفته و

چه جانبی زیباتر

از تو یا چون شما می بیند

کلمه.

با خواب خود به هفتگل

بال های تو منتشر به دنیا شد

اگر چه پیش از این می دیدی

نام تو را که می تکانم

زمین به آسمان شبیه تر است

چشم هایم که چشمه می شود.

 

منبع: مجله بین المللی نوشتا - شماره نه۹ - ص ۱۵

نامه ای از منوچهر آتشی

نامه ای از منوچهر آتشی به هرمز علیپور

نگاهي به كارنامه شاعري هرمز عليپور- علیرضا بهنام

پرتاب به ناخودآگاه زبان
عليرضا بهنام
از ميان سرايندگان جنبش شعر ناب، هرمز عليپور، همواره نامي مشخص بوده كه بر شيوه‌اي شخصي در سرايش شعر دلالت مي‌كند. شعر عليپور نيز درست مثل بسياري از هم‌نسلانش در دهه هفتاد دچار تغييري شد كه كارنامه شعري او را به دو بخش مجزا تقسيم كرده است.
با اين حال ردپاي هرمز عليپوري كه تا پيش از دفتر "اوراق لاژورد" مي‌شناختيم برخلاف بسياري از ديگر شاعران هم‌نسلش در آثار "54 به دفتر شطرنجي" و از آن پس نيز به روشني ديده مي‌شود. همين است كه او را صاحب طرز و شيوه‌اي شخصي در سرايش شعر مي دانيم كه نام عليپور را از آن ديگران جدا مي‌كند. در اين نوشته كوتاه مجال ندارم تا به كارنامه پربرگ شاعري هرمز عليپور با ديدي همه جانبه‌نگر نگاه كنم، اين است كه به ناچار، خلاصه وار، به شعري مي‌پردازم كه امروز اين شاعر را به ما مي‌شناساند.
ادامه نوشته

نگاهی به سه مجموعه ی شعر هرمز علی پور- مزدک پنجه ای

نگاهی به سه مجموعه ی شعر هرمز علی پور

یک بستر دو رویا

مزدک پنجه ای- نشریه ادبی خوانش شماره ی ۳ و ۴: از نکات آسیب شناسی نقد امروز این است که منتقدین وقتی  بر آن می شوند تا به نقد مجموعه  شعر شاعری بنشینند بر اساس شاخصه های متداول شعر روز، شعر ِدهه ی 50 یا 60 را نقد می کنند. در حالی که  مولفه های شعر هر دهه با دهه ی دیگر فاوت دارد. از این جهت بر این باورم وقتی قرار است به نقد مجموعه ی شعر شاعری بپردازیم باید بر اساس ظرفیت ها و مولفه های شعر و شاعری و معیار های آن دهه به داوری نشست و سپس به محک کم و کیف تاریخ انقضای آن شعر پرداخت. با توجه به این موضوع در این متن سعی خواهد شد تا موارد ذکر شده در سطرهای بالا رعایت شود.

 

ادامه نوشته

هرمز و محمدحسین مدل

هرمزعلیپور - محمدحسین مدل
هرمز علیپور - محمدحسین مُدل

محسن بوالحسنی-هرمزعلیپور- محمدحسین مدل- بهاءالدین مرشدی - سیناکمال آبادی
محسن بوالحسنی-هرمزعلیپور-محمدحسین مُدل-بهاءالدین مرشدی-سینا کمال آبادی

 

گفتگو با روزنامه اعتماد - ضمیمه ادبیات

گفت و گو با هرمز علي پور
شاعر ضبط صوت نيست

روزنامه اعتماد

علي حسن زاده

در گذشته درخصوص موضوع «بحران مخاطب» با شاعران و منتقداني چون علي باباچاهي، حافظ موسوي، مهرداد فلاح، ابوالفضل پاشا، کوروش همه خاني و رسول يونان به گفت وگو پرداختم و اين بار اين موضوع بهانه يي شد تا درخصوص آن با هرمز علي پور به گفت وگو بپردازم. هرمز علي پور (شاعر معاصر) است و در ايذه- مالمير- ايذج، چشم به جهان گشود. آثار او عبارتند از؛ کودک و کبوتر، نرگس فردا، سپيدي جهان، اوراق لاجورد، الواح شفاهي، 54 به دفتر شطرنجي، علف يونان، فاخته هيماليا و گزيده يي از هشت مجموعه شعر هرمز علي پور با نام «هشت کتاب» مراحل چاپ را سپري مي کند.

---


ادامه نوشته

گفتگو با روزنامه روزان -

 
به تقسيم‌بندي‌ها اعتقاد ندارم

گفت و گو: محسن بوالحسنی

منبع:روزنامه روزان

اين چند قدم را هم بايد رفت. چند قدم كوچك به حدود 15 سال پيش. پانزده سال پيشي كه من اينطورنبودم و مثل كسي بودم كه تشنه بود و نمك خورده بود و هفت زخم را با خود مي‌برد به كوچه‌هاي دور اهواز. همه چيز بسيار اتفاقي بود كه من شبي جنب «همايش و جشن فرهنگ جنوب» ميهمان عزيزاني باشم در خانه، كه امروز ديگر حتي يك وجب نمي‌توانم از هيچ كدامشان دور باشم، اگرچه دست‌هاي اين «نمي‌دانم چه» قدرتمندتر از من است و لابد ازمن است كه بر من است.
از آن دوستان 15 سال پيش كه يادم مانده "محمدعلي بهمني" است و "هرمز علي پور" و "بهروز ياسمي" و سعيد آرمات" و بسياري ديگر كه اسمشان خيلي يادم نيست و در خانه‌ عزيز و دوست برادرم "مهندس علي جامعي" بوديم. ازاين نام‌ها غرض اين نوشتار ذكر يكي است كه از همه موضوعم با او جدي‌تر است يعني ديدن و نديدنش برايم خوب و بد است. علي‌الخصوص حالا كه اينجام؛ چند قدم مانده به مزار ناب‌ترين رفيق و يارش. مي‌خواهم از "هرمز علي‌پور" بنويسم و برايم سخت است كه هرمز علي پور را از هرمز علي پور جدا كنم و بنويسم كه مثلا نوشته باشم و دوستان خوش فكر ما تعبيرها نكنند كه ما هميشه (البته شايد هم نه به اين غلظت) شاعر كشيم تا شاعر.
تمام شد. با به اندازه چهل سال آرشيو روزنامه ، كتاب، عكس،‌ نامه و غيره هرمز را بوسيدم و جاي دلم را برايش تنگ گذاشتم تا بيايم به ديدار مزار سنگ سفيدي در گوشه‌اي از يك امامزاده كه سنگ غريب برازنده‌ شاعر است مثل او كه مي‌گويد: «آستين خوني‌ام را از كفن‌هاي آراسته دوست‌تر دارم».

چند سال پيش كه فقط يكبار و براي آخرين بار آتشي را ديدم، چهره‌ تلخش با نام "هرمز علي‌پور" باز شد و گفت: "مراقب هرمز باشيد" و من امروز دست‌هاي اين شاعر و سنگ سفيد اين شاعر را دوست دارم. و دوست دارم ياد بگيرم كه سرزمين من از نام آتشي‌ها و عليپورها وغيره سرزمين من شده است و هرمز هر روز در اين سرزمين تا خرمشهر مي‌رود و برمي‌گردد.

***

ادامه نوشته

نامه ای از یدالله رویایی (1)

تلاقی دو جرقه در تاریکی

نامه از رویا

دوست دلپذیرم،

عجله ام در اینست که زودتر بگویم که پاکت شعرهای رادمنش رسید، بعد از مدتها سرگردانی در جنوب فرانسه، بعلت اشتباهی که در نوشتن کد کرده بودید، یادداشت های شما که تاریخ آبانماه 69 دارند خیلی دیر تر از نامه آخرتان (دیماه69) رسیدند، یعنی در اواخر همین سالی که رفت.

حالا در اوائل این سالی که می آید ، انگار بر من نمی آید، چون چون واقعا اینجا چیزی را در من جابجا نمی کند، ولی آنجا، امیدوارم که سال جدید همه چیز را سر جای خودش بگذارد، و ضمنا هوش و حواس شما راهم!

" ذوق سپید" شما در ملاقات با لبریخته ها تلاقی دو جرقه در تاریکی است، و همین گذار سریع شما نوعی طرزِ خواندن شخصی شما است که نباید شخصی بماند مثل دستنوشته های...

 

حافظ موسوی - هرمزعلیپور- شمس لنگرودی

حافظ موسوی - هرمزعلیپور- شمس لنگرودی

 

به زودی با نامه ای از یدالله رویایی و منوچهر آتشی

و همچنین اخبار، اشعار و گفتگوها و عکس های جدید به روز خواهد شد

نامه ای از هرمز علیپور به گردانندگان وبلاگش

نامه ای از هرمز علیپور به گردانندگان وبلاگش

در ادامه مطلب

ادامه نوشته

آرشیو عکس های شاعر

 

هرمز علیپور - منوچهر آتشی

هرمز علیپور- منوچهر آتشی ۱۳۷۱

از آلبوم شخصی شاعر

------

ادامه نوشته

شعر خوانی هرمز علیپور در اراک و تهران

هرمز علیپور در شب شعر رنگ واژه

در ادامه‌ی سلسله‌ جلسات شعر «رنگ واژه»، دوشنبه 6 / 8 / ۸٧  ساعت ٣٠ : ٥ عصر در بیست ویک امین نشست، هرمز علیپور حضور خواهد داشت و در ادامه‌ سایر شاعران حاضر در جلسه، شعر می‌خوانند.

لازم به ذکر است تا کنون جلال سرفراز، علی باباچاهی، حافظ موسوی، مسعود احمدی، دکتر جواد مجابی، محمد حقوقی، سیمین بهبهانی، محمد علی سپانلو، علیشاه مولوی، ایرج ضیایی، مفتون امینی ، عنایت سمیعی ، محمود معتقدی، محمد علی بهمنی، رضا چایچی ، کاظم سادات اشکوری ، شمس لنگرودی ، شهاب مقربین و هوشنگ چالنگی میهمان شب‌های  شعر «رنگ‌ واژه» بوده‌اند.

  این جلسات به همت علیرضا مجابی (م.آذرفر) شاعر و نقاش معاصر، اولین دوشنبه‌ی هر ماه به آدرس: ضلع جنوب غربی فلکه‌ی دوم صادقیه، ابتدای آیت ا... کاشانی، برج طلا، طبقه‌ی هفتم واحد دو، کانون فرهنگی هنری م.آذرفر برگزار می‌شود.

  ورود برای عموم آزاد است.

 تلفن تماس: 09123776096  -  ۰۹۳۶۰۷۷۶۷۱۶  –  44064476

 

 همچنین هرمز علیپور یکشنبه ۵ آبان ماه با جمعی از شاعران استان مرکزی در اراک دیدار و به شعرخوانی خواهد پرداخت. در کنار این همایش از پایگاه رسمی هرمز علیپور رونمایی خواهد شد

حرف من امضای او - روزنامه ایران

حرف من امضای او

 

وقتی سنگ میوه می دهد

با انس شان اشیا که مبتلایمان می سازند

پس من چرا نگویم نمی دانم چه؟

ادامه نوشته